kolobezka-maxi-micro-t-neonovo-zlta

Ako posilniť deťom imunitu? Vyžeňte ich von!

Dbáte na výber kvalitných a zdravých potravín, starostlivo ho obliekate tak, aby mu nebola zima, ani príliš teplo, udržujete miesta, kde sa hrá a spí v dokonalej čistote – a predsa sa vaše dieťa točí v nekonečnom kolobehu soplíkov, kašlov, viróz a zápalov? Blíži sa leto a to vám ponúka ideálnu príležitosť „nakopnúť“ imunitu vášho potomka tým najprirodzenejším, a neraz aj najúčinnejším spôsobom – aktívnym pobytom na čerstvom vzduchu!

Zabudnite na sterilnú čistotu a vyrazte von. :)

Ak máte doma dieťa, na ktoré sa neustále „niečo lepí“, iste si lámete hlavu nad tým, prečo to tak je. Má naozaj oslabenú imunitu, alebo len „smolu“? Môže za časté choroby dedičnosť, alebo antibiotiká, ktoré dieťa bralo priskoro či pričasto? Alebo je v tom – v súvislosti s chorobnosťou detí, hádam, najčastejšie skloňovaný vinník – škôlka, škola, jasličky? Odpoveď na túto otázku vám môže pomôcť nájsť len pediater, prípadne imunológ. A s tými je najlepšie konzultovať aj podávanie „zázračných prípravkov na posilnenie detskej imunity“, ktoré sa na nás valia z reklám a pútačov. Ani vy sami však nie ste v boji s oslabenou imunitou bezmocní. Správnym výberom voľnočasových aktivít vášho dieťaťa môžete dokonca dosiahnuť výrazné  – a hlavne dlhodobé – zmeny k lepšiemu.

Možno si myslíte, že jediným vhodným prostredím pre vaše dieťa je dôkladne udržiavaný a zabezpečený byt či dom. Nie je to však celkom pravda. Všetkého veľa škodí a platí to aj o prehnanej hygiene a sterilnej čistote prostredia, v ktorom dieťa vyrastá. Pravidelný kontakt organizmu s primeraným množstvom baktérií prirodzene stimuluje jeho schopnosť brániť sa pred ozajstnými škodcami – vírusmi. Preto sú neraz práve deti tých najúzkostlivejších rodičov po nástupe do kolektívu choré častejšie a dlhšie, ako ich rovesníci s „uvoľnenejšou“ výchovou. Neznamená to, samozrejme, že by ste mali prestať doma vysávať, alebo kúpať dieťa raz za uhorský rok. Najjednoduchším spôsobom, ako ho pripraviť na „svet plný baktérií“, je umožniť mu dostatočný a aktívny pobyt na čerstvom vzduchu. A začať s tým treba čím skôr…

Ako vonku zabaviť tých najmenších?  

Bábätku a dojčaťu do jedného roka bude, samozrejme, dostatočnou aktivitou na čerstvom vzduchu aj prechádzka. Najskôr len pasívna – v kočíku či detskom nosiči, odkiaľ sa opatrne zoznamuje s obrazmi, zvukmi a vôňami okolitého sveta. V rovnakom čase sa so svetom zoznamuje aj jeho organizmus – postupne si privyká na slnečné lúče, chlad,  vietor aj baktérie, pred ktorými bol v brušku chránený. Hoci každá matka inštinktívne chráni dieťa pred prechladnutím, odborníci radia nebabušiť viac, než je nevyhnutné. Ľahko tak vypestujete chúlostivosť, ktorá neskôr vyústi do častej chorobnosti.  Neschovávajte sa doma ani pred dažďom či zimou. Už ste počuli príslovie, že neexistuje zlé počasie, ale iba zle oblečené dieťa? V dobe termo, nepremokavých a vetruvzdorných textílií na tom určite niečo bude. Ak je vonku nepekne, vyrazte aspoň na niekoľko kratších prechádzok. Keď vám to však počasie a čas dovolí, prechádzajte sa aj 2-3 hodiny.

Aktívny pohyb na čerstvom vzduchu sa začína s prvými samostatnými krôčikmi, teda okolo 12 – 15. mesiaca. Vtedy by ste do pohybového rozvoja dieťaťa mali zasahovať čo možno najmenej. Odolajte pokušeniu posadiť ho do autíčka na tlačenie od babičky a nechajte ho, aby si najskôr dokonale osvojilo chôdzu. Podporiť ho môžete, napríklad, veselými hračkami na tlačenie či ťahanie. Samostatnú kategóriu outdoorových zábaviek pre najmenších tvoria hračky do piesku a k vode – od klasických formičiek, až po dômyselné mlynčeky, vrtáky, miešačky.

Pri pobyte na čerstvom vzduchu sa skúste odosobniť od dierok a fľakov na oblečení, nepanikárte kvôli nástrahám v podobe hmyzu či rozbitého kolena. Tešte sa z toho, že sa dieťa zoznamuje s okolitým svetom a umožnite mu všetko si dôkladne prezrieť a ohmatať. Radšej, než zákazmi a obmedzeniami, bojujte proti prípadným infekciám, napríklad, antibakteriálnymi utierkami.

E0342_3

formicky-morske-tvory

Rozhýbte ich!

Cvičenie a pohybové aktivity nie sú len cestou k peknej postave, ale aj skvelým spôsobom, ako si posilňovať imunitu. Odborné výskumy preukázali, že cvičenie dokáže výrazne dopomôcť aj k odolnosti voči respiračným chorobám, ako sú nádchy. Pravidelne cvičiaci človek, navyše, býva chorý až o polovicu kratšie, pretože si s chorobou jeho telo ľahšie poradí. A ako je to v prípade detí?  Optimálne by sa malo dieťa venovať intenzívnej pohybovej aktivite aspoň 60 minút denne. Možno sa vám to zdá veľa, ale deti sú fyzickou energiou priam nabité a obvykle ich stačí len správne nasmerovať.

K najobľúbenejším pohybovým hračkám pre deti od 18 mesiacov patria odrážadlá. Na rozdiel od pasívnych „vozítiek“ na tlačenie treba pri odrážaní vyvíjať nemalú námahu, preto si dieťa pri hre aj slušne zacvičí. S pribúdajúcim vekom a schopnosťami môžete zo štvorkolesového prejsť na dvojkolesové, ktoré už trénuje aj cit pre rovnováhu a je teda ideálnou prípravou na bicykel. Výbornou „nadstavbou“ odrážadiel sú kolobežky. Tie najmenšie sú vhodné už od 2 rokov. Niektoré modely odrážadiel, dokonca, na kolobežku ľahko sami prestaviate, a tak si znížite výdavky a ušetríte doma miesto. Aby ste za svojimi kolobežkujúcimi ratolesťami vonku nezaostávali (a išli im žiarivým príkladom ), môžete si, navyše, zaobstarať kolobežku aj pre seba!

odrazadlo-lr-1-s-brzdou-sharky

kolobezka-micro-mini-3v1-ruzova

kolobezka-suspension

 

Ďalšou zdravou aktivitou, pri ktorej si dieťa precvičí aj postreh a koordináciu pohybov, je stará dobrá hra s loptou. Na začiatku vyberajte lopty menšie, mäkšie a s veselým dizajnom, ktorý dieťa upúta. Čo tak, napríklad, chutné lopty v podobe melóna, citróna, či jahody? Mňam! Neskôr môžete pridať do vašej výbavy aj lietajúce taniere či bumerangy, ktoré dieťa ešte viac rozhýbu a naučia presnosti a koordinácii pohybov.

lopta-tutti-frutti-maxi-melon

Keď „klasiky“ nestačia…

Čím je dieťa staršie, tým je často aj náročnejšie. Dávno vyskúšané hry a aktivity ho už nebavia, potrebuje niečo nové, originálne, hľadá výzvy a inšpirácie. Aby sa vaša demotivovaná ratolesť nenápadne od bicykla a lopty neutiahla k počítaču a televízii, buďte pripravení ponúknuť jej podnety, ktorým, skrátka, neodolá. Počuli ste už, napríklad, o žonglérskej pomôcke menom diabolo? Hra s ňou je úchvatnou zmesou akrobacie, ladnosti pohybov a dokonalého sústredenia a je priam stvorená na lúky či pláže.  

diabolo-beach-set-oranzove

V rovnakom duchu sa nesie aj efektná hra menom KiwiDo, kde však „presýpacie hodiny“ diabola nahrádzajú dlhé pestrofarebné stužky. Ide o tradičnú zábavu tajomných Maorov a vaša ratolesť pri nej bude vzbudzovať nemalý obdiv.

kiwido-classic-set-sportovy-

Pre tých najnáročnejších je tu aj „bomba“ menom slackline – skutočná výbava pre začínajúceho povrazolezca. Chodiť po lane je síce s touto hračkou celkom bezpečné, ale stále veľmi náročné – vyžaduje to  plné sústredenie, dokonalé ovládanie svalstva a rovnováhy a  zlatú trpezlivosť. A to je predsa skvelý spôsob, ako sa dostať do formy a zároveň stráviť dlhé hodiny na čerstvom vzduchu s kamarátmi.

lano-slack-kids-17-5m

A na záver jedna z najzdravších a zároveň najjednoduchších aktivít, ktorú môže robiť naozaj ktokoľvek, kedykoľvek a  úplne zadarmo – chôdza! Už starogrécky Hippokrates tvrdil, že je chôdza tým najlepším lekárom – a na tom sa za tých pár tisícročí nič nezmenilo. Učte dieťa chodiť všade tam, kam sa pešo dostane. Nevozte ho autom do školy, ak ju má na vedľajšej ulici. Pestujte spoločné prechádzky a neskôr si skúste aj ozajstnú turistiku. V deťoch drieme dobrodružný duch a ak ho raz prebudíte, bude mu verným spoločníkom po zvyšok života. Ak chcete spoločné expedície ešte trochu okoreniť, zaujmite ho niektorou z nápaditých potrieb na výpravy – kompasy, ďalekohľady, multifunkčné nožíky a kempingové pomôcky majú pre deti neodolateľné čaro.

kompas-3v1

>> Páči sa vám tento článok? Podeľte sa oň s priateľmi :)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>