slider-children-paint

Hračky, ktoré potešia deti s autizmom

Druhého apríla si pripomíname Svetový deň povedomia o autizme. Jeho symbolom je modrá farba, farba komunikácie. Podporu autistom a ich blízkym vyjadríme tak, že si v tento deň oblečieme niečo modré.

Vo Vnímavých hračkách venujeme pozornosť autizmu nielen v tento deň. Do nášho sortimentu vyberáme hračky, ktoré vnímajú potreby, pocity a emócie detí a svojim zameraním prispievajú k správnemu vývinu a rozvoju. Často sa na nás obracajú aj rodičia detí s autizmom a tiež s inými formami postihnutia, s prosbou o pomoc pri výbere vhodných hračiek. Rozhodli sme sa preto ponúknuť vám pár pozitívnych rád a tipov na zmysluplné hračky, ktoré rozhodne potešia, ale hlavne budú prínosné pre rozvoj dieťaťa s autizmom.

image3

„Moje zmysly fungujú inak.“

Dieťa, autista, vníma podnety z okolia oveľa intenzívnejšie, niektoré si naopak nemusí všimnúť vôbec. Preto sú veľmi zaujímavé senzorické hračky, ktoré vie dieťa samé ovládať tak, ako mu je to príjemné. Pri senzorických hrách je veľmi dôležité, aby sa dieťa hralo podľa vlastných predstáv, pretože jeho zmysly fungujú inak a chce ich napĺňať tak, ako v danej chvíli potrebuje. Napríklad, na detskom klavíri stláča klávesy, ktoré vytvárajú tóny lahodiace jeho uchu. Alebo s obľubou pozoruje, ako sa presýpa kinetický piesok, či stláča plastelínu „len tak“.

„Rozlišuj medzi nechcem a nedokážem.“

To, že sa dieťa rozhodne, že niečo neurobí, neznamená, že nepočúva pokyny. Možno vám nerozumie, alebo nie je schopné to urobiť. Pri hre je preto veľmi dôležité myslieť na zložitosť hry a pokynov. Pokúste sa pokyny k hre čo najviac zjednodušiť a prispôsobiť hru schopnostiam dieťaťa. Ak sa rozhodnete s dieťaťom navliekať malé korálky a jeho jemná motorika to nezvládne, bude sa cítiť sklamané. Použite na začiatok radšej väčšie korálky, zažije pri nich úspech a postupne sa prepracuje aj k tým menším.

xkoralky-nahrdelnik-72ks.jpg.pagespeed.ic.U6akVBDaKd

„Premýšľam konkrétne. Reč chápem doslovne.“

Deti s autizmom väčšinou nerozumejú ustáleným slovným spojeniam, slovným hračkám, nuansám, metaforám, náznakom a sarkazmu. Nehovorte napríklad, že „to bude hračka“, keď v dohľade žiadna hračka nie je a v skutočnosti len chcete povedať, že to bude jednoduché.

„Zobraz to! Som vizuálne orientovaný.“

Autistické deti majú rady hry, ktoré sú jasné. Ak má stavebnica predlohy, je pre neho zmysluplná. Naučí sa, akými spôsobmi sa môže s danou stavebnicou hrať. Ak hra predlohy nemá, pokúste sa ich nafotiť, alebo vyrobiť, poskladať svoju vlastnú stavbu. Ak má dieťa jasne vizualizované, čo ide stavať, bude to pre neho zábava. Môže sa totiž stať, že ak dieťa pokynom nerozumie, alebo je hra pre neho zložitá, nebude ho jednoducho baviť, alebo spustí neželanú formu reakcie. Preto namiesto popisov, buďte pripravený ukázať „to“ viac krát. Trpezlivé precvičovanie pomáha dieťaťu učiť sa.

„Stavaj na tom, čo dokážem, nie na tom, čo nedokážem.“

Všetky deti sa radi hrajú hry, ktoré súvisia s ich záujmami. Ak dieťa s autizmom obľubuje vlaky, je to jeho silná stránka, ktorej rozumie a vie o nich všetko. Ak miluje vesmír, môžete sa spoločne zahrať napríklad s guličkovou dráhou vesmírne mesto, pri ktorej sa môže naučiť čakať a striedať sa pri hádzaní guličkami spolu s vami. Zistite, čo vaše dieťa baví, čo ho vie pri hre motivovať. Hľadajte jeho silné stránky a nájdete ich.

„Pomôž mi, prosím, so sociálnou interakciou.“

Pokúste sa využiť hru ako možnosť naučiť dieťa, ako funguje svet a sociálna interakcia v ňom. Zahrajte sa s dreveným domčekom a postavičkami. Ukážte mu, ako sa postavičky „akože“ rozprávajú, ako si pomáhajú, ako domček spolu upratujú, ako spolu večerajú a podobne. Keď tieto scenáre uvidí viac krát, podá mu to správny návod na to, ako v podobných situáciách v bežnom živote.

image2

Niet nad osobnú skúsenosť

Eva Petričková, sympatická mamina z Bratislavy a naša milá, verná zákazníčka, sa spolu so svojím manželom spoločne starajú o svoju milovanú, päťročnú Poli. Ako sama hovorí, Vnímavé hračky ich rodine spestrujú každý deň. Naše predajne sú miestom, kam sa vždy vyberú, keď pre svoju autistickú dcérku zháňajú darčeky. Je autorkou instagramového profilu @spolu_aut, kde rodičia nájdu mnohé užitočné informácie o autizme.

„Vnímavé hračky a Toyeto zbožňujeme! Vhodné hračky však nenakupujeme len v hračkárstve. Mnohí rodičia autistických detí sú zároveň aktívni „vyrábači“ pomôcok na učenie. Kto vie, ako funguje vizualizácia pri učení komunikácie tuší, že slovo, ktoré nie je na obrázku, je pre naše deti len zhluk slabík a v ich hlavičke sa vôbec nezachytí. A tak sa napríklad slovo „jablko“ učíme s obrázkom jablka. A k podstatným menám pridávame slovesá, trénujeme skladbu vety, motivujeme dieťa používať reč v bežnom živote. Keď som vo Vnímavých hračkách objavila všetky tie magnetické vkladačky, bola som v siedmom nebi! Mali sme odrazu toľko možností na učenie, bez toho, aby som po večeroch musela tlačiť a fóliovať obrázky. Zvieratká, oblečenie, činnosti, proste nové a nové slová. Vizualizácia aj zábava v jednom. A za odmenu puzzle. Lebo my sme maniaci. :) Mnohé autistické deti sú vizuálne veľmi silné, majú veľký zmysel pre detail a baví ich mravenčia práca. A u nás je teda puzzle každodenná aktivita. Teší nás aj podarený „experiment“ s rodinkou Sylvanians, hoci som tomu zo začiatku nedávala veľké šance, pretože autistické deti sa nevedia klasicky hrať. Treba ich to naučiť. Ale rodinka psíkov správne brnkla na zberateľskú strunu našej Poli. Zrazu ju začalo nesmierne baviť psíkov kúpať, posadiť za stôl k obedu, naskladať ich do autíčka. A my sme len nechápavo s mužom otvárali ústa. Ďakujeme vám milé Toyeto a Vnímavé hračky, pomáhate nám na viacerých frontoch a my sme za to preveľmi vďační!

image1

Na záver len krátky, ale mnohovravný úryvok z knihy „Desať vecí, ktoré by každé dieťa s autizmom chcelo, aby ste vedeli“:

„Môj autizmus je súčasťou toho, kto som, ale nie je všetkým, čím som. Miluj ma bezpodmienečne. Pozeraj sa na môj autizmus ako na odlišnú a výnimočnú vlastnosť. Hľadaj moje silné stránky. Spolieham sa na teba. Bez tvojej podpory sa nestanem tým, kým sa môžem stať. Buď môj ochranca, môj sprievodca, miluj ma takého, aký som a uvidíme, kam až dokážeme zájsť.“

 

Za spoluprácu pri vzniku článku ďakujeme Mgr. Zuzane Pavlíkovej, ktorá dlhodobo pracovala ako školský psychológ v Škole a škôlke pre deti s autizmom a tiež ako psychologička v Poradenskom centre v oblasti autizmu a Eve Petričkovej za zdieľanie osobnej skúsenosti.

>> Páči sa vám tento článok? Podeľte sa oň s priateľmi :)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>