Nové-učebnice-Martina-Rozinajová

Nové učebnice

Nové učebnice je autorský projekt výtvarníčky / ilustrátorky a grafickej dizajnérky Martiny Rozinajovej. Téme nových učebníc pre deti do základných škôl sa začala venovať v rámci svojej diplomovje práce na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (konkrétne ide o učebnicu výtvarnej výchovy pre 1. ročník ZŠ). Martinu trápila a neustále trápi situácia školských učebníc na Slovensku. Vďaka tejto svojej iniciatíve chcela dokázať, že aj bežná učebnica do škôl pre deti môže byť vizuálne príťažlivejšia. Dochádza tak k úplne inej reakcii žiakov na danú problematiku a predmet.

Navštíviť môžete webstránku Nových učebníc, rovnako môžete najnovšie aktuality sledovať na facebookovej stránke Nových učebníc.

Nové-učebnice-Martina-Rozinajová
Nové učebnice 1
Nové učebnice 2

 

“Naše učebnice vznikajú na objednávku od MŠ SR na základe učebného plánu pre daný ročník a typ školy. Vznik, tlač a nákup ministerstvom schválených učebníc je dotovaný zo štátneho rozpočtu, iné učebnice si školy musia hradiť výhradne z vlastných prostriedkov. Vzniká tak situácia, v ktorej je trh s učebnicami de facto ovládaný štátom a chýba konkurencia, ktorá by zvyšovala vizuálnu a tým pádom čiastočne aj didaktickú úroveň učebníc. Autori a pracovníci vydavateľstiev tak po víťazstve v konkurze ďalej nekladú dôraz na vizuálnu stránku učebnice.

Učebnice objednané a finančne podporené ministerstvom vznikajú zväčša behom jedného roka. Neostáva čas na ich testovanie, zhodnotenie a zapojenie profesionálov z rôznych oblastí (grafickí dizajnéri, ilustrátori, fotografi atp.). Výsledná učebnica ide do škôl skôr vo forme akéhosi “konceptu”, pôsobí preplnene, neupravene, často krát strnulo a zastaralo, takmer bez estetického a typografického citu. Z týchto dôvodov sa iba zriedkavo nájde niekto, kto má potrebu prekonávať zabehnutú úroveň slovenských učebníc.

Učebnica je predsa jednou z možností, ako formovať vkus detí, ktoré ešte nevnímajú to, že sú formované dospelými. Nie je dôležitá iba ich didaktická stránka, ale aj prostredie a pomôcky, ktoré môžu svojím výtvarným prejavom zaujať žiakov a napomáhať zapamätateľnosti učiva. Pekná a prehľadná učebnica môže žiaka motivovať k učeniu, ale najmä k vlastnej tvorivosti. Ak sú však deti odmalička ovplyvňované gýčom, nekvalitným výtvarným a úžitkovým umením, v dospelosti sa im môže zdať slabá vizuálna úroveň čohokoľvek ako úplne normálna a štandardná.” (oficiálny text Martiny Rozinajovej z webstránky Nových učebnic)

 

Nové učebnice 3
Nové učebnice 4

 

Fotografie použité v príspevku – archív Nových učebnic, © Peter Sit

>> Páči sa vám tento článok? Podeľte sa oň s priateľmi :)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>