shutterstock_526827898

Spánok: Vytúžený oddych, alebo postrach? Máme pre vás tipy, ako deťom pomôcť so zaspávaním

Detský spánok – vytúžený okamih, kedy sa z malých divochov stávajú krotkí anjelici a rodičia majú konečne chvíľku sami na seba. Nezriedka však tiež obávaný strašiak, ktorý sa spája s nekonečným a tristným uspávaním dieťatka, ktoré nie a nie zaspať. Zaručených metód, trikov a vychytáviek, ako dieťa čo najrýchlejšie uspať, je plný internet aj mamičkovských časopisov. Na skutočné riešenie problému je však dôležité pochopiť aj jeho príčinu. Prinášame vám niekoľko možných dôvodov detskej nespavosti a tiež zopár našich tipov, ako si s nimi poradiť.

Keď zle spia tí najmenší…

Aj tá najmúdrejšia rada má svoje limity. Každé dieťa je totiž absolútny unikát. Kým jedno už od narodenia spáva ako v bavlnke, inému robí zaspávanie nápadný problém. Niektoré bábätká stačí uložiť do postieľky a spia. Iné vyžadujú neustálu prítomnosť rodiča, dotyk jeho ruky či rytmické pohojdávanie. Ak práve vaša ratolesť patrí k tým náročnejším, najlepšie, čo môžete urobiť je prijať to ako fakt. Vaša nervozita a frustrácia ho bude ešte viac znepokojovať, láskavosťou a trpezlivosťou, naopak, môžete docieliť, že bude pri zaspávaní pociťovať čoraz väčšiu istotu a problém postupne pominie.

Dôležitým faktorom je aj správne načasovanie. Pozorne vášho drobca sledujte a pokúste sa mu ponúknuť režim, takpovediac, na mieru. Niektoré bábätká potrebujú cez deň len jeden či dva dlhšie spánky, iným viac vyhovuje množstvo kratších zdriemnutí. Zabudnite tiež na mýtus, že najlepšie dieťa zaspí, keď sa poriadne unaví – príliš uťahané dieťa, naopak, obvykle zaspáva ťažko. K bežným dôvodom problematického zaspávania u najmenších detí patrí aj presýtenie podnetmi. Nezabúdajte, že pre bábätko je všetko vôkol celkom nové a priveľa vnemov ho môže rozrušiť. S blížiacou sa chvíľou odpočinku preto pred novými aktivitami uprednostnite tie, ktoré už pozná a pôsobia naň upokojujúco.

Zaobstarajte si jednu či dve relaxačné hračky a vytvorte okolo nich pravidelný oddychový rituál. Bábätko si zaspávanie spojí s obľúbenými hračkami a bude tak preň omnoho príjemnejšie. Medzi populárne hračky na zaspávanie patria, napríklad, kolotoče nad postieľku. Vyberajte však čo najjemnejšie melódie a prirodzené farby, aby dieťatko skutočne viac nerozrušili, ako upokojili. Kým sú bábätká celkom malé a nevedia sa samé otočiť, hračky im z bezpečnostných dôvodov do postieľky nevkladajte. Po niekoľkých mesiacoch však už určite ocenia hebkého maznáčika, ktorého si pri zaspávaní môžu pritúliť. No a nezabúdajte ani na nadčasový rituál rozprávky na dobrú noc! Na mysli, samozrejme, máme večerné čítanie z detských knižiek, ktoré dieťatko prevedie z ríše rozprávok tou najkratšou cestou do ríše snov.

Bez názvu

Bez názvu

Bez názvu

Strašiak menom tma

Ako deti rastú, začínajú si stále intenzívnejšie uvedomovať svoje okolie. Nad javmi, ktoré im sprvu pripadali celkom samozrejmé, odrazu začínajú premýšľať. Fantázia im pracuje na plné obrátky obzvlášť tam, kde je čosi tajomné – napríklad taká tma. A práve tma a strach z nej je aj jednou z najbežnejších príčin problémov so zaspávaním u detí. Hoci by určite každý rodič rád videl, že je jeho dieťa nebojácne, je dobré mať na pamäti, že strach je nie len celkom prirodzenou, ale aj užitočnou súčasťou života. Pomáha nám cibriť našu obozretnosť, sebauvedomenie a pud sebazáchovy. Jeho postupným a netraumatickým prekonávaním dieťa dozrieva a posilňuje si sebadôveru. Výsmech ani mávnutie rukou teda k strachu z tmy určite nepatria.

Ako najjednoduchšie riešenie proti tme sa, samozrejme, ponúka svetlo. Odborníci však varujú, že zaspávanie pri intenzívnom svetle môže narúšať prirodzené biologické procesy mozgu, ktorý má zakódované interpretovať svetlo ako dôkaz dňa – teda čas pre aktivitu, nie spánok. Na klasické stolné lampy či dokonca stropné svietidlá teda radšej zabudnite. Vhodným kompromisom sú tlmené nočné lampičky umiestnené tak, aby dieťatku nesvietili do tváre. Niektoré lampičky dokonca hrajú aj príjemnú upokojujúcu melódiu, ktorá sa môže stať vítanou súčasťou večerného rituálu.

Bez názvu

Bez názvu

hudobna-lampicka-lietadla

Nočné svetlo je však len dočasným riešením. Vytúženým ideálom je prekonať strach z tmy navždy. Aj tu môžete dieťaťu pomôcť práve vy. Skúste prísť na to, ako tmu v jeho očiach zbaviť „démonov“, ba možno ju aj zatraktívniť. Napríklad zaujímavými aktivitami, ktoré sa dajú robiť práve len po tme, ako je projekcia obrázkov zo špeciálnych bateriek a premietačiek. U väčších detí môže byť v letných mesiacoch skvelým riešením aj dobrodružná prespávačka v stane, pod hviezdnou oblohou. Tma je prirodzenou súčasťou tohto sveta a neskrýva nič, čo by na tom istom mieste nebolo aj cez deň. Až to dieťa bude schopné nie len pochopiť, ale aj na vlastnej koži okúsiť, stratí v jeho očiach tma svoju hrôzostrašnosť.   Bez názvu

Bez názvu

Problematické zaspávanie a nespavosť u detí ale môže mať, samozrejme, omnoho viac príčin. Od nesprávnych stravovacích návykov (dieťa ide spať s príliš plným, alebo prázdnym žalúdkom), cez rôzne skryté zdravotné problémy, až po nadmerný stres, ktorý sa, žiaľ, nevyhýba ani deťom. Ak v boji za lepší spánok vašich ratolestí stále prehrávate, hoci ste už vyskúšali všetky dostupné „zbrane“, neváhajte sa poradiť s odborníkom.

Náš tip:

Jedinečná uspávacia veľryba je hračka, ktorú by chcel mať každý. Tlmene svieti, po stlačení chvostíka vydáva 4 rôzne zvuky, ktoré evokujú upokojujúci šum mora. Na hračke môžete nastaviť časovač, alebo zvoliť len svetelný, či iba zvukový mód. Na dotyk je príjemne hebučká a všetky jej ovládacie prvky sú bezpečne zapracované mimo dosah detskej rúčky. Vhodná je preto už od prvých mesiacov života.
Bez názvu

>> Páči sa vám tento článok? Podeľte sa oň s priateľmi :)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>